Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat kan Storytelling betekenen voor jouw online marketing?

Je publiceert genoeg content en toch komt er weinig reactie op. Boeit het niet? Je organisatie heeft nochtans een interessant verhaal te vertellen. Verhalen vertellen of Storytelling, wat is het en wat kan het betekenen voor jouw online marketing?

Content is king (?)

In 1996 deed Bill Gates deze uitspraak. Maar klopt dit nog? Je publiceert op je website heel wat content. Dat is goed voor je SEO, maar is het boeiend voor je bezoekers? Een vergelijking: je leest voor aan kinderen en somt ruwweg de gebeurtenissen op. Al snel liggen de kinderen te slapen. Maar hebben ze er plezier aan gehad en hebben ze iets onthouden? Waarschijnlijk niet. Content is eigenlijk informatie in ruwe vorm. Het is aan jou om het op een interessante manier te brengen.

Eigen lof stinkt

Bedrijven hebben de neiging om over hunzelf te praten. Maar zoals je merkt, is het tijd voor een andere aanpak. Je wilt namelijk betrokkenheid creëren. Wil je je klanten boeien, dan zal je je content moeten vertalen naar hun beleving. Hoe? Door relevante verhalen te vertellen binnen de zakelijke context. Vertel de verhalen van je bedrijf, doe aan Storytelling. Als je aan verhalen vertellen denkt, dan denk je waarschijnlijk aan iemand die heel sappig kan vertellen. Omstaanders hangen aan zijn lippen. Hoe komt dat?

De mens als verhalenverteller

Mensen houden van verhalen over herinneringen, ervaringen, inzichten,... Gelukhormonen komen erdoor vrij. Verhalen bieden houvast in een ingewikkelde wereld. Ze helpen bij het verwerken van gebeurtenissen, geven er betekenis aan en zorgen dat je uit je ervaringen leert. Ook zorgen verhalen voor samenhang hierdoor onthoud je informatie gemakkelijker. Ergens over beslissen? Verhalen inspireren ons, de emoties die je erdoor beleeft zijn raadgevers voor je beslissingen.

Het verhaal, niet alleen maar tekst

Niet elke tekst is een verhaal. Een verhaal is een geheel van informatie dat je op een interessante manier brengt. Het krijgt zijn vorm door een duidelijke structuur, een verhaallijn en narratieve elementen. Het wordt verder verteld en zorgt voor zingeving en beleving. Dankzij een verhaal krijgt een onderwerp diepte en emotionaliteit. Lezers of toehoorders herkennen zichzelf erin, worden beïnvloed of schieten in actie. Storytelling is trouwens meer dan verhalen vertellen.

Onderdelen van Storytelling:

Bij een verhaal heb je een verteller, een verhaal en een luisteraar. Anders gezegd heb je: Content, Audience, Story en Telling. (CAST)

  • Content
    Zoals gezegd is content het ruwe materiaal voor je verhaal. Je moet deze dus transformeren tot interessante verhalen. Verhalen die prikkelen en bijblijven. Kauw je lezers niet alles voor, maar laat ze zelf denken. Geef ze een feit of probleem waarmee ze zich identificeren. Gedurende het verhaal leggen ze zelf verbanden, zo onthouden ze het verhaal beter.
  • Audience
    Je schrijft voor een publiek (bezoekers, klanten, prospects,...). Belangrijk is dat je content, je verhalen op hen zijn afgestemd. Hoe doe je dit? Maak persona’s! Dit zijn denkbeeldige types van personen. Je beeldt je iemand in en beschrijft gedetailleerd hoe hij er uitziet, wat zijn job is, zijn gewoontes en gedachten zijn, … Hoe specifieker je beschrijft, hoe gerichter je je verhaal kunt schrijven. De kans is dan ook groot dat mensen op de call-to-action ingaan en het verhaal boeiend vinden. Make them care. Besef wel dat je niet iedereen blij kunt maken. 

    Je hebt twee soorten publiek: primair en secundair. Je primair publiek bestaat uit mensen die je wilt overtuigen. Je secundair publiek is het publiek dat mogelijk ook in aanraking komt met je verhaal. Je richt je voornamelijk op je primair publiek.
  • Story: onderdelen:
    Je hebt je content en nu begint het. Hoe zet je dit om in een goed verhaal? Wat zijn de onderdelen?

    Titel
    Een goede titel vat het verhaal samen op een originele manier. Maak deze verrassend zodat hij intrigeert en de aandacht pakt. Een soort van Captatio benevolentiae. Een tip is deze het laatst te schrijven. Vaak kan in je content al een basis liggen voor een goede titel.

    Verhaalstructuur
    Ruwweg bestaat een verhaal uit een begin, midden en slot. Verder zijn er verhaalstructuren waarvan je gebruik kunt maken: neem een kijkje bij Aristoteles en Mc Kee. Zo’n structuur helpt je om je verhaal op te bouwen, de spanning er in te houden en het publiek op je hand te krijgen. Een structuur geeft je de mogelijkheid om binnen grenzen creatief te zijn. En er zijn ook basisplots waar je inspiratie kunt opdoen.

    Personages
    Een verhaal heeft uiteraard ook personages. Ze zijn ondergeschikt aan de verhaalstructuur. Bedenk wat je publiek van hen wilt weten en laat hun karakter stilaan ontwikkelen in de loop van het verhaal. Geleidelijk aan identificeert de lezer zich en uiteindelijk bepaalt hij zelf voor wie hij supportert. Een idee is om met stijlfiguren een verhaal te vertellen en daarna de link te leggen met je merk of een product.
  • Telling
    Als je vertelt weet je best waar je naartoe wilt met je verhaal. Pak de aandacht van de lezers of luisteraars. Wat maakt je een goede verteller? Geloofwaardig en authentiek zijn. Vertel over herkenbare situaties en maak gebruik van emoties. Deze zorgen voor de spanningsboog in het verhaal. Activeer mensen met je verhaal. Telling heeft te maken met een uitdrukkingsvorm, tone-of-voice, stijl en aanpak. Maak gebruik van stijlfiguren en een vertelstructuur.

Storytelling binnen de zakelijke context

Binnen de zakelijke context heeft Storytelling meestal het doel te overtuigen. Maar het kan ook informatieoverdracht zijn, een beleid voorbereiden of opties duidelijk maken. Je gebruikt Storytelling als techniek om meerwaarde te geven aan je content en deze toegankelijker te maken voor je bezoekers. Al de verhalen rondom je bedrijf vormen samen de tone-of-voice, de narratief van je bedrijf. Ze hebben kenmerken waardoor mensen meteen je bedrijf herkennen. Het doel is om je imago dichter bij je identiteit te krijgen. Het hele plaatje moet kloppen.

Het sociale media verhaal

Sociale media worden meer en meer ingezet voor bedrijfscommunicatie. Dit, en nieuwe technologieën, beïnvloeden de manier waarop verhalen verspreid en geconsumeerd worden. Er ontstaan verschillende losse verhalen. Dynamische verhalen want er wordt geliket, geshared en commentaar gegeven. Deze dynamiek is nodig. Toch wil je dat je verhalen een geheel vormen. Daarom is er nood aan een  overkoepelende verhaalstructuur dat wat alles samenhoudt.

De uitdaging van sociale media

De uitdaging van sociale media is opvallen in de massa. Toch is het verspreiden van zoveel mogelijk content niet de juiste tactiek. Je klanten zien al genoeg reclame. Hen persoonlijk bereiken en de interactie gaande houden, dat is de bedoeling. Je wilt publiek dat je content plezant vindt en dat trouw is en blijft aan je bedrijf. Leer SEO en sociale media kennen en maak boeiende content door Storytelling technieken in te zetten. Plaats op sociale media de basis voor verhalen en bewaak de dynamiek. Experimenteer, want door trial and error leer je het meest.

Wanneer Storytelling inzetten?

Je kunt Storytelling voor verschillende doeleinden inzetten. Bijvoorbeeld om nieuwe ideeën voor te stellen. Verspreid positieve verhalen en laat zo mensen actie ondernemen. Negatieve verhalen kan je ook inzetten om aandacht te krijgen, al zorgt dit niet voor verandering. Of vergroot de betrokkenheid dankzij neutrale verhalen.

Storytelling kan heel wat betekenen voor je bedrijf. Je geeft hiermee je content extra punch. De kruiding die nodig is om je publiek te laten watertanden en aan te zetten tot actie. Hierdoor zullen ze terug aanschuiven voor hun portie content. Zorg voor een overkoepelend geheel van al je verhalen.  Zo wordt je bedrijf, merk of organisatie beter herkend. Tot slot, zorg voor routine. Door vaak verhalen te vertellen of schrijven, word je beter. Luister naar de feedback van je publiek en stuur bij, daar waar nodig.

Vertel ons gerust jouw verhaal, wij zetten het om in begrijpelijke taal voor het gepaste medium.