Overslaan en naar de inhoud gaan

Waardevolle online content creëren voor je (potentiële) klanten: tips

Wil je je bedrijf online strategisch in the picture zetten, dan kun je niet om contentmarketing heen. Hoe begin je hieraan? Welke vragen stel je jezelf voor het maken van waardevolle online content? Ontdek enkele van onze tips. Hulp nodig met je contentmanagement en -strategie? Neem gerust contact met ons op.

Contentmarketing en contentstrategie

Contentmarketing is het creëren en verspreiden van relevante informatie in de vorm van tekst, beeld en geluid, ... Hiermee wil je informeren, inspireren en entertainen met als uiteindelijke doel de bezoeker aan te zetten tot een actie zoals het aankopen van je producten of gebruik maken van je diensten. In vergelijking tot klassieke reclame is contentmarketing subtieler, minder opdringend, maar een kwestie van een band opbouwen en overtuigen met je kennis. Het is dan ook belangrijk dat je unieke content maakt die aansluit bij de behoefte van je (potentiële) klanten. Wat moet je weten? We overlopen enkele belangrijke elementen van contentmarketing.

Weet waarvoor je staat

Zelfkennis is belangrijk, ook in contentmarketing. Wie ben je en waarvoor staat je bedrijf? Als jij al niet weet waarvoor je bedrijf staat, dan gaan je klanten het al helemaal niet weten. Ieder bedrijf is gestart met een idee. Probeer dit voor jezelf te formuleren in waarom, hoe en wat. Weet wat je onderscheidt van de concurrentie. Er zijn vast nog bedrijven die hetzelfde aanbieden of doen, maar misschien niet op de unieke manier dat jouw bedrijf dat doet.

Wat zijn je doelstellingen?

Content creëren doe je niet zomaar. Je wil er ook iets mee bereiken. In het wilde weg artikels, video’s, social media posts, … lanceren op het wereldwijde web in de hoop dat je doelpubliek het oppikt is tijd- en geldverlies. Want content is er ‘en masse’. Wil je (potentiële) klanten aantrekken, ze laten overgaan tot conversie, ze een band laten krijgen, … Dan is er meer nodig. Bepaal vooraf je doelen en KPI’s. Welke doelstellingen heb jij? We bespreken er enkele.

Merk- of naamsbekendheid

Eén van de mogelijke doelen die je kunt hebben is brand awareness: veel mensen bereiken, je naamsbekendheid vergroten, een autoriteit worden en je imago opkrikken. Door regelmatig content te delen, gaat men sneller aan jou denken wanneer ze zoeken naar de informatie, producten en diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Hoe weet je of je top of mind bent? Dat is moeilijk te meten. Wel kun je nagaan hoeveel bereik je artikel, e-mail, social media post, … heeft opgeleverd, of je content gedeeld wordt en het je extra social media fans en klanten heeft opgeleverd.  

Leads genereren

Een belangrijk doel van contentmarketing is het genereren van leads of prospects die later klanten kunnen worden. In ruil voor contactgegevens bied je waardevolle content aan zoals whitepapers, brochures, e-books, … Je moet ze dan ook wel aansporen met call-to-actions om op je aanbod in te gaan. Om het aantal leads te meten kun je kijken naar de doorkliks vanuit je content naar de landingspagina, de doorklikratio, de conversies en de conversieratio.

Verkoop genereren

Het ultieme doel is salesoptimalisatie, verkopen en geld verdienen. De KPI’s die je kunt meten zijn: nieuwe klanten en omzet, de winst die de content je oplevert, de snelheid waarin een lead een klant wordt, … Probeer met je content eventueel laatste twijfels weg te nemen en aan te sporen tot een aankoop.

Engagement

Heb je klanten voor je gewonnen? Dan is het belangrijk deze betrokken te houden met je bedrijf en terug te overtuigen om een aankoop te doen. Met interessante content kun je deze klanten blijven ‘soigneren’.

Wie is je doelgroep?

Wie wil je bereiken? Voor wie wil je waardevolle content ontwikkelen? Denk na over de personen die je producten en/of diensten gebruiken en ermee geholpen worden.

Dit bepaalt de manier waarop je je klanten gaat benaderen. Een handig hulpmiddel is het maken van buyer personae of persona’s. Een persona is een profiel dat je maakt van een semi-fictieve koper of converterende bezoeker. Probeer dit zo gedetailleerd en concreet mogelijk op te stellen. Omschrijf de (potentiële) klant zo uitvoerig mogelijk: wat is het geslacht, de leeftijd, wat doet, denk, wilt hij, wat is zijn beroep, opleidingsniveau, hoe ziet hij eruit, wat zijn de hobby’s, interesses, … Zo heb je beter zicht op wie je wil bereiken en kun je je content gerichter afstemmen en beter informeren/schrijven.

Welke informatie of content delen?

Wat wil je vertellen, welke informatie wil je delen? En hoe is dit relevant voor de personen die je wil bereiken? Probeer te ontdekken welke vragen vaak terugkomen en gebruik je content om er een antwoord op te geven. Wat interesseert je doelgroep, wat zijn de pijnpunten? Je kunt geen gedachten lezen, maar veel van de nodige informatie heb je al in huis. Je moet het alleen maar opdelven.

Leg bijvoorbeeld je oor te luister bij de klantendienst of je verkopers. Houd de reacties op je sociale mediakanalen in de gaten. Ga aan de slag met topics op je forum. Bekijk via Google Analytics welke artikels het meest gelezen, geklikt worden. Ga na wat er het meest gezocht wordt.

Eigen lof stinkt. Probeer daarom om niet (te veel) vanuit het standpunt van je bedrijf te schrijven maar jullie kwaliteiten om te buigen naar het standpunt van de lezer. ‘What’s in it for them’?

Hoe je content verspreiden?

Gericht communiceren is key. Belangrijk is dat je je content gaat delen en dat je de mensen die je wil bereiken ook daadwerkelijk bereikt. Natuurlijk is het leuk om veel mensen te bereiken. Maar als ze niets aan je content hebben en vooral, niet converteren, dan verlies je vooral.  

Via welke kanalen?

Bedenk je op welke communicatiekanalen je doelpubliek terug te vinden is. Er zijn heel wat (sociale) mediakanalen, maar dat wil niet zeggen dat je op ze allemaal aanwezig moet zijn. Jongeren ga je bijvoorbeeld op andere kanalen bereiken dan volwassenen.

Stem ook de manier waarop je content brengt af op het kanaal dat je gebruikt. Een Facebook-post is anders opgebouwd dan een Tweet of een Instagram-post. Vergeet ook niet om call-to-actions toe te voegen. Wil je bijvoorbeeld dat je toekomstige klanten na het lezen van een artikel over je diensten ook converteren door bijvoorbeeld een offerteaanvraag te doen, dan moeten ze in je Facebook-post ook uitgenodigd worden om het artikel te lezen en in het artikel naar het offerteformulier geleid worden.

Wees slim in het maken van je content. Recycle en herschrijf bijvoorbeeld oude artikels. Of breek bijvoorbeeld een artikel op in kleine stukjes die je dan deelt op sociale media.

Wanneer verspreid je je informatie?

Ook niet onbelangrijk, is het moment waarop je (potentiële) klant behoefte aan deze info. Maak een customer journey map en breng in kaart in welke fase je klanten zich bevinden. Kies je timing slim. Plan met welke content, je op dat moment het best je klant bereikt via het gekozen kanaal.

Wat levert het op?

Meten is weten, ook zo met contentmarketing. Check geregeld of de doelstellingen die je voorop gesteld hebt ook bereikt. Verzamel gegevens, meet de KPI’s, evalueer en stuur waar nodig bij. Hulp nodig bij het creëren van impactvolle content? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Wil je graag waardevolle content creëren en verspreiden voor je (potentiële) klanten in de bouwsector? Kan je contentmarketingstrategie een boost gebruiken? Heb je geen schrijftalent in huis en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem vrijblijvend contact op voor meer info.