Online adverteren met Real Time Bidding, wat is dat?
Je hebt misschien wel eens over ‘Real Time Bidding’ gehoord. Wat is dit nu precies? Zou jij deze vorm van online adverteren toepassen? Geen idee? Kom hier meer te weten.
Google AdWords een goede basis voor Real Time Bidding
Je kunt werken met Google AdWords? Dan heb je een goede basis om te starten met RTB. Zoals je misschien wel weet, kun je via Google AdWords adverteren op het Display Netwerk, maar is de positie van je advertentie meestal minder goed. Advertentieruimte van grote sites kopen, daar kon je tot nu toe alleen van dromen. Maar er is goed nieuws! Nu kan iedereen, zelfs met een beperkt budget, gerichte advertenties plaatsen en een betere positie verwerven. Hoe? Via Real Time Bidding.
Adverteer heel gericht met Real Time Bidding
Real Time Bidding of RTB, wat is dat? De betekenis zit in de term vervat. Het is realtime bieden, in enkele milliseconden, via een online veilingsysteem. Als adverteerder kan je gerichter targeten. Zo ben je zeker dat je je doelgroep bereikt. Nu kan een adverteerder de vertoningen zelf, direct regelen. Daarom spreekt men ook van Automated Trading (geautomatiseerd inkopen) en Programmatic Buying.
De verschillende spelers bij RTB
Bij RTB heb je adverteerders en publicisten. Zij worden met elkaar in contact gebracht via online bidding platforms. Adverteerders werken via DSP’s. Deze staan in verbinding met SSP’s die advertentieruimte aanbieden voor websites. Publicisten werken via SSP’s. Wat dit precies allemaal is lees je volgende week.
De rol van RTB spelers
Adverteerders zoeken websiteruimte om hun advertenties te tonen aan hun doelpubliek. Biedt de adverteerder het hoogst, dan wordt zijn ad getoond. Publicisten bieden webruimte aan die per opbod wordt verkocht aan adverteerders in het RTB veilingsysteem. Ook bieden ze hun inventaris met gegevens aan.
Real Time Bidding, op een andere manier online adverteren
Wat maakt Real Time Bidding zo anders? Uiteraard het ‘realtime’ gegeven. Verder is de grootste troef het gericht bereiken van een individuele gebruiker. Je kunt als adverteerder dus kiezen wanneer, welke gebruiker je ad ziet. Door te adverteren op relevante websites en segmenteren op eigenschappen van een bezoeker, bereik je je doelgroep beter. De bedoeling is om kwalitatieve bezoekers te krijgen voor je website en deze verleiden tot conversies.
Hoe werkt Real Time Bidding?
In de volgende blogpost gaan we dieper in op de werking van RTB. Maar kort uitgelegd werkt het zo: de cookies van een website bewaren de gegevens van een bezoeker. Deze gegevens worden aangeboden aan potentiële adverteerders. Wie het hoogst biedt mag zijn advertentie tonen op de website van een publicist. Denk even na. Waar ga je op bieden? Wat is interessante data? Bijvoorbeeld: demografische gegevens, zoekgedrag op een website, sitebezoeken, …
Voordelen van Real Time Bidding
- Voordelen van RTB voor de adverteerder
Je kunt als adverteerder nu bieden en gerichter targeten. Hierdoor krijg je meer waar voor je geld: er wordt minder geld verspild en je hebt meer rendement. Je bent zeker dat je je doelgroep, met de juiste eigenschappen en gedragingen, beter kunt bereiken,. Voor de surfer worden de ads ook mogelijk als minder storend ervaren. - Voordelen van RTB voor de publicist
Omdat er meer geïnteresseerde adverteerders zijn, ga je als publicist meer opbrengsten binnen halen. Want meer biedingen zorgen voor meer eCPM (effective Cost Per Thousand).
Adverteren via Google AdWords of Real Time Bidding?
Eigenlijk is een combinatie van de twee het beste. Via Real Time Bidding heb je wel een groter bereik. Je hebt toegang tot advertentieruimte van websites, aangesloten op het Display Netwerk, die je niet kunt targeten via Google AdWords. Ook is het goedkoper dan rechtstreeks kopen bij premiumsites. Via RTB heb je wel meer conversies en een hogere CTR. De kosten zijn vergelijkbaar. Je hoeft geen tienduizenden euro’s te spenderen om een goed bereik te hebben. Maar met een groter budget bereik je natuurlijk meer.
Real Time Bidding is interessant om online te adverteren. De doelstelling is kwalitatief verkeer op je website krijgen door te adverteren op relevante websites. Met RTB bereik je gericht individuen uit je doelgroep. Het rendement is hoger, je hebt meer impressies, kliks en conversies. Zorg voor een goed plan van aanpak en gebruik ook andere marketingacties.
Wil je starten met Real Time Bidding en je display advertenties beter doen renderen?