Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder berichtbereik voor je Facebook-pagina, wat nu?

De laatste Facebook update slaat in als een bom! Er verschijnen binnenkort minder paginaberichten van je bedrijf op de tijdlijn van gebruikers. Waarom deze update? En hoe ga je verder met je Facebookstrategie?

Nog minder organisch bereik op Facebook

Het is even slikken wanneer Facebook weer een update lanceert die het organisch bereik van pagina’s vermindert. Sinds 2013 zie je hierin een neerwaartse spiraal. Het bedrijf focust meer en meer op een positieve ervaring voor gebruikers dan voor bedrijven. Tenzij die investeren in advertenties. Posts van vrienden en familie krijgen door deze update terug hun plaats op de persoonlijke tijdlijnen.

Gedaan met engagement bait

Een andere maatregel van Facebook is het bestraffen van engagement bait door ook hiervoor te snoeien in het organisch bereik. Een extra horde voor de online marketeers onder ons. Je volgers oproepen om te liken, reageren, delen, … het was dé oplossing voor meer bereik. Want interactie en betrokkenheid wordt beloond. Bedrijven zochten hierin hun heil, Facebook-volgers ervaarden dit echter als spam.

Vermijd engagement bait zoals:

  • Vragen om te stemmen
  • Vragen om te liken en/of delen
  • Vragen om vrienden te taggen
  • Vragen om te reageren op een vraag
  • Vragen om een reactie te plaatsen

Hoog tijd voor een andere mindset

Enkel denken vanuit je bedrijf en haar producten en diensten is verleden tijd. Belangrijk is de behoefte of vraag van je doelgroep en hoe je bedrijf hierbij kan helpen. Maar hoe communiceer je dit? Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel doorslaggevend voor het onderscheid tussen de pro’s en de no-goes. Een grote uitdaging voor Facebookmarketeers!

Enkele tips:

  • Vraag je volgers om je als eerste te volgen:
    Veel Facebook-pagina’s vragen hun volgers om bij de optie ‘Volgend’ de optie ‘Als eerste weergeven’ aan te vinken. Hun paginaposts krijgen zo een plaats op de eerste rij in het nieuwsoverzicht. Baat het niet, dan schaadt het niet. Vraag je volgers hetzelfde, het kan maar helpen.
  • Maak unieke content die conversaties opwekken
    Succesvolle, kwalitatieve content beantwoordt de prangende vragen van je doelgroep. Onderzoek dus wat er bij je publiek leeft. Zorg dat je content voldoende varieert en verrassend uit de hoek komt, zowel in vorm, inhoud en type. Bedenk spraakmakende content. Je moet misschien even zoeken en testen. Wat zeker niet eenvoudig is met die engagement bait beperking!
  • Zorg dat je content raakt
    Content kan volgers op 3 gebieden raken. In het hoofd, in het hart of in de portefeuille.

Hoofd

Welke actuele onderwerpen houdt je publiek bezig? Heeft je bedrijf een product of dienst die daar bij aansluit of een antwoord biedt? Deel je kennis en laat je volgers zo kennismaken met je expertise. Een bedrijf dat waterfilters verkoopt kan zo bijvoorbeeld inspelen op de toename van plastic-deeltjes in het drinkwater.

Hart

Vind welke onderwerpen emoties opwekken op bij je doelpubliek. Wat ontroert, roept angst op, maakt enthousiast, … Graaf naar het gepaste onderwerp en vind de juiste manier van presenteren. Content met een portie empathie zindert langer na dan informatieve content! Een bedrijf dat sportlotions verkoopt kan bijvoorbeeld hun producten koppelen aan een video over iemands sportieve pad naar de top.

Portefeuille

Een stabiele financiële situatie geeft zekerheid. Mensen weten graag hoe ze kunnen besparen en geldzorgen kunnen beperken. Als je als bedrijf tips hierover kunt geven en je producten en diensten hieraan kunt koppelen is dat mooi meegenomen. Een EPB-adviseur kan zo bijvoorbeeld een stappenplan posten over hoe je beter kunt isoleren.

  • Live video
    Post je videocontent? Goed! Schakel over naar een hogere versnelling met live video. Hier kun je unieke content delen zoals achter de scène beelden, events, belangrijke mijlpalen, … Live video is ideaal om conversaties uit te lokken. Je kan er je publiek vragen stellen en andersom. Wist je dat livebeelden je zes keer meer interactie opleveren dan een gewone video? Bovendien val je op tussen concurrentie die dit nog niet toepast!
  • Post in een Facebook-groep
    Bouw je eigen community met een actieve Facebook-groep. Laat gebruikers er lid van worden en beloon hun engagement met unieke content. Link je groep aan je pagina en geef het zo een stevige boost voor organisch bereik.
  • Investeer in advertenties en andere media
    Advertenties hebben nog altijd  een streepje voor bij Facebook. Betalen om zichtbaar te blijven op de tijdlijn, het kan natuurlijk. Het beïnvloedt trouwens ook je organisch bereik. Maar misschien moeten we ook andere opties overwegen. Heb je al eens gedacht aan een ander communicatieplatform? Zoek uit waar je doelpubliek zich bevindt en stem je communicatie hierop af. Misschien loop je wel voor op de rest?

De nieuwe update voor Facebook zorgt voor een beperkte weergave in het nieuwsoverzicht. Hierdoor moeten content marketeers hun aanpak en mindset aanpassen. Ga aan de slag met engagerende content maar vermijd engagement bait. Of spreek een content marketeer aan. Een uitdaging!

Hulp nodig met je Facebook-content? 

Vraag ons om raad