Google Post: plaats gratis berichten in de lokale zoekresultaten
Google test een nieuwe functie voor de lokale zoekresultaten: Google Post. Hiermee kun je gratis relevante berichten in de zoekresultaten plaatsen. Deze verschijnen in de Knowledge Graph Panel rechts, wanneer lokale internetsurfers naar je bedrijf zoeken.
Wat is Google Post?
Google Post (of Posting on Google) is een nieuwe functie om rechtstreeks content te plaatsen in Google. Hiermee kun je je bedrijf extra in de verf te zetten. En het kost je niets! De content verschijnt wanneer internetsurfers naar je bedrijf zoeken. Ze zien het in het Knowledge Graph Panel, rechts in Google Search (lokale zoekopdracht) of bij een opzoeking in Google Maps. Voorlopig is Google Post nog niet bij ons beschikbaar. Maar het is iets om naar uit te kijken!
Wat kun je in je Google Post zetten?
Met de content (waarvan de copy uit maximum 300 woorden mag bestaan), afbeeldingen, een call-to-action, eventueel een event met begin- en einddatum, … heb je voldoende opties om je bedrijf te benadrukken. Je kunt hiermee zowel nieuwe als bestaande klanten bereiken en over de streep trekken om te profiteren van aanbiedingen. Hieronder enkele suggesties:
- Topproducten of nieuwe artikelen en diensten aankondigen
- Promoties, aanbiedingen of deals in de kijker zetten
- Events of speciale gebeurtenissen promoten
- Reclame maken voor je nieuwsbrief
Waarom is Google Post interessant?
82% van de surfers gebruikt een zoekmachine om lokale informatie te vinden. Met Google Post kun je kosteloos relevante (tijdelijke) berichten over je bedrijf plaatsen. Deze verschijnen in een carrousel waarvan het meest recente bericht eerst staat. Wanneer je klanten op de bijhorende CTA klikken, komen ze in één klik terecht bij je aanbieding. Op een organische manier! Dit is zeker interessant want advertenties worden vaak genegeerd.
Hou je Google Posts up-to-date
Keep it Fresh. Speel de unieke troeven van je bedrijf uit. Update regelmatig je Google Posts want ze zijn tijdelijk. Na 7 dagen verdwijnt een bericht. Je krijgt hiervan een melding. Posts over evenementen verdwijnen pas wanneer een evenement is afgelopen. Je kunt wel een overzicht opvragen van de posts die voorbij zijn.
De evolutie van Google Post
In januari 2016 werd de voorloper van Google Posts gelanceerd: Candidate Cards. Hiermee konden US presidentskandidaten content delen voor relevante politieke zoekopdrachten. Enkele maanden later werd de functie ook beschikbaar voor een handjevol bedrijven die ermee mochten experimenteren. Recent is Google Post verhuisd naar Google My Business en beschikbaar voor enkele Mijn Bedrijf-gebruikers.
Nog in zijn testfase
Momenteel is Google Post slechts beperkt uitgerold. Zo kunnen sommige musea, sportdivisies, films en muzikanten in de VS, Brazilië, Nigeria en Indonesia ermee aan de slag. Voor ons is het dus nog even wachten. Ga je het in de toekomst gebruiken, dan zal dit via Google Mijn Bedrijf gebeuren. Vraag er dan wel toegang voor aan (mocht dit nog niet gebeurd zijn).
Wat moet je nog weten?
- Bezoekers kunnen op je Google Post klikken/tappen om het volledige bericht te lezen. Een Google Post kan ook gedeeld worden.
- De eerste 100 tekens van je bericht verschijnen in de Google Post. Grijp dus de aandacht.
- Je kan 10 Posts plaatsen. Maar 2,5 zijn meteen zichtbaar, de andere berichten zie je door in de carrousel te scrollen.
- Google Posts worden niet geïndexeerd. Berichten vol zoekwoorden zetten heeft dus geen zin. Schrijf voor de surfer/klant niet de zoekmachine.
- Google Analytics is niet automatisch gekoppeld. Maar door een custom URL te maken op de CTA kun je wel tracken en inzicht krijgen in de views en kliks.
- Google Posts kunnen ook onderweg op mobiel (Android en iOS) aangemaakt worden.
Google Post is een interessante manier om op een organische manier je bedrijf in de kijker te zetten voor de lokale zoekresultaten. Het is bovendien gratis. Maak er dus slim gebruik van en verras nieuwe en bestaande klanten. We zijn benieuwd naar jouw Posts!