Google algoritme: deze updates vonden plaats in december 2022
Google voert geregeld updates uit aan het algoritme en de index van zijn zoekmachine. Zo kan het voortdurend de kwaliteit ervan verbeteren en garanderen. Google Search-gebruikers krijgen zo steeds kwaliteitsvolle informatie als antwoord op hun ingegeven zoekvragen. Welke updates werden er eind 2022 aan het Google algoritme doorgevoerd? En hoe kun je je online content verbeteren? Ontdek het in dit kort overzicht.
Google algoritme december 2022: wijzigingen
Helpful content update
Het ‘Google Search helpful content system’ klasseert de inhoud volledig automatisch via machine learning. In december 2022 werd zo’n ‘helpful content update’ doorgevoerd. Google hanteert het ‘People-first’ principe als het gaat over het beoordelen van de kwaliteit van content. Nuttige inhoud die de gebruikers helpt met het vinden van een antwoord op hun zoekvragen, heeft een stapje voor.
Een extra ‘E’ bij E-A-T
Deze update werd half december 2022 aangekondigd. Om te evalueren of de zoekmachine nuttige, relevante informatie biedt, gebruiken de kwaliteitscontroleurs van Google het ‘E-A-T-principe’. Deze afkorting staat voor ‘Expertise, Autoritativeness en Trustworthyness’ of vertaald deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid.
Sinds kort is hier bij de nieuwste update een extra letter, de ‘E’ aan toegevoegd, en spreekt men van E-E-A-T. Dit staat voor ‘Experience’. Kwaliteitsvolle content is dus ook content waar de ervaring van iemand uit blijkt, waardoor de content een meerwaarde krijgt.
Deze E-E-A-T richtlijnen hebben geen rechtstreekse invloed op de ranking van de zoekresultaten. Ze worden door Google gebruikt om de kwaliteit van de zoeksystemen te beoordelen. Toch kun je eruit leren en focussen op het maken van waardevolle content voor de Google zoekmachinegebruikers. Hierover dadelijk meer.
Spam update
Google zet voortdurend zijn geautomatiseerd spamdetectiesystemen in, maar wanneer er een belangrijke aanpassing is, communiceert het hier specifiek over. Bijvoorbeeld wanneer het AI spamdetectiesysteem ‘SpamBrain’ wordt verbeterd. Zo berichtte Google ook over de spam update in oktober 2022. Het spamsysteem beschermt zoekmachinegebruikers tegen spamachtige inhoud van lage kwaliteit.
Overtreed je het spambeleid, dan zul je merken dat je webpagina lager in de zoekresultaten staat of zelfs helemaal niet meer getoond wordt. Je kunt dan proberen je content aan te passen, te verbeteren zodat deze nieuwe versie na een paar maanden wordt opgepikt.
Link spam update
Op 14 december 2022 kondigde Google ook de uitrol aan van de twee weken durende update van hun spamdetectiesysteem aan: de December 2022 linkspam-update.
Websites die een spam-linkbuildingtactiek gebruiken worden hierdoor de kop ingedrukt. Je content in het geval van linkspam aanpassen gaat niet veel teweegbrengen. De linken worden namelijk vernietigd waardoor de eventuele linkcredits en de bijhorende rankings verloren gaan.
Niet meer mee met de vele Google Search Console updates? Bekijk hier een handig overzicht van de updates van 2003 tot nu.
Tips voor kwaliteitsvolle content
De geautomatiseerde ranking van Google is erop gericht om nuttige, betrouwbare inhoud te tonen die in de eerste plaats gericht is op de Google Search gebruikers. Hierbij wordt rekening gehouden met betekenis, relevantie, kwaliteit, bruikbaarheid en context. Lees ook hoe de resultaten automatisch worden gegenereerd. Content schrijven om de zoekmachinespiders te ‘misleiden’ is dus niet de slimste move. Maar hoe voorzie je dan kwaliteitsvolle content voor de gebruiker? Enkele tips.
Evalueer je content
Als eerste stap neem je best zelf je bestaande content onder de loep. Is deze van voldoende kwaliteit? Helpt deze de bezoeker en is het betrouwbaar? Laat eventueel ook iemand anders zijn/haar mening hierover geven. Bekijk welke pagina’s goed scoren en welke minder. De tijd die iemand spendeert op een pagina kan een indicatie zijn voor de kwaliteit van je content. Wordt je pagina snel verlaten en gaat men op zoek naar andere info, dan kan Google dit interpreteren als minder kwaliteitsvolle content. Maak je teksten niet onnodig langer voor zogenaamde SEO-redenen.
Zorg voor content die op mensen gericht is
People-first content, inhoud geschreven voor de gebruikers moet je voornaamste doel zijn. Maar hoe weet je of je content hier aan voldoet? Verplaats je hiervoor in je (doel)publiek. Biedt je content een antwoord op de vragen die ze je gewoonlijk stellen? Toon je je expertise en kennis met je informatie? Weet men hier voldoende mee en is men tevreden als men deze content bekeken heeft? Vermijd ook clickbait titels die naar minderwaardige, speculatieve of foute content leidt.
Focus je niet te veel op de zoekmachine
Focussen op mensen, impliceert automatisch ook dat je je minder de zoekmachines moet proberen manipuleren. Betekent dit dat je je SEO-strategie bij het vuilnis moet zetten? Toch niet. Zoekmachineoptimalisatie helpt om Google-spiders je content beter te laten vinden. Zolang dit gebeurt met de gebruiker(s) in gedachten kan het alleen maar helpen. Wil je je SEO-strategie verbeteren? Lees de tips van Google in de SEO startersgids en/of roep onze hulp in.
Hou rekening met E-E-A-T
De informatie die de gebruiker te zien krijgt moet relevant zijn. Daarnaast wordt er prioriteit gegeven aan die info het nuttigst is aan de hand van de reeds vermelde E-E-A-T richtlijnen. Dit heeft misschien niet rechtstreeks effect op de ranking in de zoekresultaten, maar je kunt wel met je inhoud hierop inspelen. Zorg dus voor content waarmee je ervaring, expertise, autoriteit en vertrouwen uitstraalt.
Hulp nodig bij het verbeteren van je positie in de Google zoekresultaten of van je online marketing in het algemeen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.