Overslaan en naar de inhoud gaan

Beland met de featured snippet op positie nul in de Google zoekresultaten

Google verbetert voortdurend zijn zoekmachine. Hiermee wil het steeds beter antwoorden formuleren op de zoekvragen van zijn gebruikers. Hierdoor wordt zoekmachineoptimalisatie (SEO) steeds complexer. De featured snippet bijvoorbeeld, ‘kruipt voor’ op de organische zoekresultaten. Wat zijn featured snippets en hoe gebruik je ze in jouw voordeel?  

 

Wat is de featured snippet van Google?

Een featured snippet of samenvatting is een stukje informatieve content, meestal tekst, die in de Google zoekresultaten getoond wordt en direct een antwoord geeft op een zoekopdracht van de zoekmachinegebruiker. Hieronder staat dan de link die naar de webpagina leidt waarvan de content afkomstig is.

De featured snippet wordt in de lijst met zoekresultaten in een box getoond, boven de organische zoekresultaten en onder de (eventuele) Google ads. Daarom wordt deze positie het ook wel ‘position zero’, genoemd. Ook kan zo’n featured snippet verschijnen in het gedeelte ‘mensen vragen ook’ en in de ‘Kenniskaart’ rechts waar een antwoord op feitelijke vragen getoond wordt. De content in de samenvatting wordt door Google als relevante en nuttige informatie uitgekozen en getoond.

Soorten featured snippets

Featured snippet paragraaf:

De eerste, meest voorkomende featured snippet is een paragraaf. Dit is een stukje tekst dat meteen een antwoord geeft op de zoekopdracht die in de Google zoekmachine werd ingegeven. Als gebruiker kun je eventueel verder klikken naar de webpagina waarop de tekst dan gemarkeerd wordt weergegeven. Ook afbeeldingen kunnen getoond worden in de paragraaf featured snippet.

Featured snippet lijstje:

De tweede vorm van een featured snippet is een lijstje, dat getoond wordt als antwoord op een zoekvraag in een opsomming met bullets (niet geordend) of een stappenplan met nummers (geordend).

Featured snippet tabel:

Een derde vorm van featured snippet is een tabel. Dit is niet altijd dezelfde volledige tabel die jij geplaatst hebt op je website, het kan ook een aangepaste versie zijn waarbij Google zelf de rijen en kolommen heeft gekozen, omdat dit het best een antwoord geeft op de zoekvraag.

Featured snippet YouTube-video:

De vierde vorm is een video, afkomstig uit YouTube, die getoond wordt als er iets gedemonstreerd moet worden om de zoekvraag te beantwoorden.  

Voordelen van featured snippets

Google featured snippets hebben heel wat voordelen. Zo krijg je dankzij hun prominente plaats in de zoekresultaten meer zichtbaarheid en bijgevolg ook meer merkbekendheid. Daarnaast bestaat de kans dat je dankzij de featured snippet meer doorkliks naar je website krijgt. Je krijgt een soort expertstatus en positioneert je beter ten opzichte van je concurrentie. Tot slot wordt de snippet ook voorgelezen als antwoord bij spraakgestuurde zoekopdrachten in Google Home.

Nadelen van featured snippets

Zijn er dan geen nadelen aan featured snippets? Misschien wel. Doordat er al een antwoord gegeven wordt in de lijst met zoekresultaten, bestaat de kans dat men genoeg heeft aan het getoonde antwoord en men niet verder klikt naar je website. Bovendien is je positie in de featured snippet ook niet zeker. De ene moment kan jouw content worden getoond, de andere keer kan er weer een andere website beter scoren.

Featured snippet en SEO

Google wil steeds betere zoekresultaten tonen aan zijn gebruikers. De featured snippet past hier perfect in het plaatje. Het dringt de algemene zoekresultaten wel naar een lagere positie, waardoor het moeilijker is om via je voor SEO geoptimaliseerde content organisch zoekverkeer naar je website te krijgen. Geen slecht idee dan om te proberen in de featured snippet terecht te komen. Het goede nieuws is dat je hiervoor geen grote budgetten moet hebben.

Door relevante, hoog kwalitatieve content te voorzien verhoog je wel je kansen. Iets wat voor je SEO trouwens ook belangrijk is. Mik met je content op de top 5-10 van de organische zoekresultaten. Hoewel dit geen absolute  voorwaarde is om te scoren, vergroot het wel je kansen om in de featured snippet te belanden. 

Tips om in de Google featured snippet te belanden

Voor je merkbekendheid en meer organisch verkeer kan een positie als featured snippet van pas komen. Hoe geraak je daar? Dit is niet zo makkelijk te beantwoorden want de wegen van Google zijn ondoorgrondelijk. Toch zijn er enkele dingen die je kunt doen.

Doe eerst een zoekwoordenonderzoek

Stap 1? Research. Vind via een zoekwoordenonderzoek welke eenvoudige zoekwoorden relevant zijn en veel gezocht zijn. Check ook hoe-, wat-, waar-, waarom-vragen en controleer of er al een featured snippet voor bestaat. Bestaat de snippet al, probeer dan beter te doen dan de concurrentie. Bestaat hij niet, probeer een plek te veroveren en een antwoord te geven op een zoekvraag. Zo ben je je concurrentie voor.

Vat het antwoord op een zoekvraag samen in één paragraaf

Heb je een zoekvraag met potentieel gevonden? Maak dan een pagina waarop je de zoekvraag meteen en zo goed mogelijk beantwoordt. Zorg voor kwalitatieve content waarvan je weet dat die sowieso gaat scoren. Hoge kwaliteit, begrijpelijk, engagerend en gefocust op de gebruiker zijn hier de kernwoorden. Gebruik eventueel een opsomming, tabel of video als de zoekvraag hiermee beter beantwoordt wordt.

Optimaliseer je paginastructuur

Check of je de welgekende SEO-tips voor onpage optimalisatie toepast zoals: een gebruiksvriendelijke, leesbare pagina met een duidelijke structuur met een H1 voor de titel en H2, H3, … voor de subtitels. Zo kan de spider de pagina’s beter crawlen en begrijpt Google beter waarover je pagina gaat. Vergeet ook niet je afbeeldingen een relevant ALT-tekst te geven. Lees ook: Met deze onpage SEO verbeter je je positie in de Google zoekresultaten.  

Wil je je positie in de Google zoekresultaten verbeteren? Of heb je nood aan algemeen online marketingadvies? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.