Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is het verschil tussen long en short copy?

Doet lengte ertoe? Als je het aan copywriters vraagt, zeker. Short of long copy gebruiken? Het is vaak een discussiepunt. De ene zweert bij korte teksten, want men heeft tegenwoordig - zeker online - een kortere aandachtspanne. De andere gebruikt liever lange teksten, want als ze die lezen, zijn ze pas écht geïnteresseerd. Wat is het verschil tussen short en long copy? En wanneer zet je welk type tekst in? Ontdek onze tips.

Long versus short copy

Een copywriter schrijft commerciële teksten om zijn lezers te informeren en aan te zetten tot acties. Hiervoor diept hij zowel short als long copy op uit zijn toolbox.

Short copy is tekst die beknopt en recht-voor-de raap is. Denk maar aan een korte advertentietekst, tekst in banners, call-to-actions, titels, e-mailonderwerpen, socialmediaposts,… Hiermee kun je snel de aandacht grijpen, kort je belangrijkste boodschap delen en een vlugge reactie uitlokken.

Long copy is uitgebreide, geschreven content. Deze teksten bestaan uit meerdere alinea’s, secties of pagina’s, bevatten meer info en vragen dus meer tijd om gelezen te worden. Denk maar aan blogs, artikels, landingspagina’s, brochures, nieuwsbrieven, whitepapers,… Dit type content is ideaal om iets uit te leggen, je lezer te overtuigen en actie te laten ondernemen. Bovendien wordt long copy ook opgepikt door zoekmachines, wat goed is voor SEO. Wil je dit soort teksten deftig op punt stellen voor Google en andere zoekmachines, reken dan op onze SEO-copywriting.

Wanneer gebruik je welke copy?

Bij Building Impact kiezen we geen kamp. We gebruiken beide types tekst, afhankelijk van de context, je doelgroep en het doel dat je wil bereiken.

Ben je een bouwprofessional en wil je onze media inzetten voor je communicatie? Dan gebruiken we beide types copy om jouw doelpubliek te bereiken, informeren en overtuigen. We illustreren hieronder kort wat dit inhoudt.

Long copy gebruiken

Long copy is geschikt om gedetailleerde, diepgaande informatie te delen. Hiermee kun je vertrouwen winnen, autoriteit en lange termijnrelaties aangaan om je lezers te overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. Op Bouwinfo.be staan bijvoorbeeld artikels die onze bezoekers, bouwers en verbouwers, informeren en verder helpen met hun bouwvragen. Ze worden dan doorverwezen naar de producten en diensten van bouwpartners. Ook de dedicated nieuwsbrieven die wekelijks verstuurd worden zijn voorbeelden van long copy.

Short copy gebruiken

De call-to-actions in en bij de Bouwinfo-artikels, zijn short copy die oproepen tot contact op te nemen, een staal op te vragen, een test te doen, een brochure aan te vragen. Ook pakkende headlines en subtitels in artikels, de brochure-aanvragen, inschrijvingen voor de nieuwsbrief, korte Facebookposts, banners,... zijn effectieve korte teksten die de bezoekers in één oogopslag zien en kunnen overtuigen.

Schakel onze ervaren copywriters in

Heb je hulp nodig bij het schrijven van unieke teksten om je marketingdoelstellingen te bereiken? Onze ervaren copywriters, helpen je graag. Naast het creëren van content voor onze mediaplatformen, zetten we ons ook graag in voor jouw eigen online communicatie. Zo schrijven we gepersonaliseerde teksten die perfect aansluiten bij jouw merk, boodschap en doelgroep.

Mogen we jou de juiste copy op maat aanbieden? Of heb je interesse in een van onze mediapakkettenNeem contact op voor meer info