Overslaan en naar de inhoud gaan

Storytelling en online marketing: zo verbind je je klanten aan je (bouw)bedrijf

Je klanten worden op het internet overspoeld met informatie. Wil je meer impact maken met je online content, dan moet je je als bedrijf onderscheiden. Storytelling is dan een slimme zet. Hiermee verpak je je boodschap niet alleen in een interessant jasje, je creëert ook verbondenheid en betrokkenheid bij je (potentiële) klanten. Wat is storytelling precies en hoe kun jij dit inzetten? We vertellen je er hier meer over. 

Het effect van verhalen

Je hebt zo van die mensen waar iedereen aan de lippen hangt als ze vertellen. Goede vertellers en verhalen hebben nu eenmaal dat effect. Al eeuwenlang worden verhalen gebruikt om kennis, ervaringen en emoties te delen. Bovendien hebben ze meer effect op ons brein dan pure feiten. Zo wekken ze emoties op en creëren ze verbinding en inleving, waardoor ze ook beter worden onthouden. Zo is dat ook met online storytelling.

Online storytelling

Als bedrijf heb je al gauw de neiging om feiten en cijfers te willen delen. Saai! Want vaak gaat deze info het ene oor in en het andere uit. Wil je je (potentiële) klanten echt raken en betrekken bij je bedrijf? Gebruik dan storytelling. Dat is een effectieve strategie om je merk, producten, diensten en projecten op een boeiende manier te presenteren.

Met verhalen verpak je de anders droge info in een boeiend jasje. Je lezers worden hierdoor geraakt, voelen erkenning en emoties, worden overtuigd en onthouden de boodschap beter. Bovendien onderscheid je je zo tegenover de concurrentie. Hoe creëer je effectieve (online) storytelling?

Tips voor effectieve storytelling

Ken je doelgroep

Voordat je je verhalen afvuurt, moet je weten wie je publiek is. Wat zijn hun behoeften, wensen, uitdagingen,… Als je hier een beeld van hebt, kun je je verhaal beter op je doelgroep afstemmen en een diepere verbinding maken.

Vertel authentieke verhalen

Echte verhalen zijn het eerlijkst. Deel bijvoorbeeld verhalen over projecten, je team, klanten. Vertel over je overwonnen uitdagingen en je successen. Ga voor geloofwaardige, echte verhalen waarin mensen zich kunnen herkennen.

Maak het persoonlijk

Hoe persoonlijker je verhalen, hoe beter je klanten zich kunnen identificeren. Laat echte mensen aan het woord met persoonlijke verhalen en geef je bedrijf een menselijk gezicht.

Versterk met visuele elementen

Gebruik foto’s, video’s, infographics,… om je verhalen te ondersteunen en op te leuken. Het versterkt de boodschap en helpt je bij het verscherpen van de aandacht.

Gebruik verschillende mediakanalen

Je kunt je verhalen delen via verschillende online mediakanalen zoals je website, blogs, sociale media, advertenties, videoplatformen,… Pas ze aan aan het kanaal en het publiek.

Wees consistent

Wil je dat je merk herkenbaar en betrouwbaar is? Zorg dan dat de toon, stijl en boodschap van je verhalen telkens consistent is en past bij je merkidentiteit.

Storytelling voor je (bouw)bedrijf: soorten verhalen

Als (bouw)bedrijf heb je vast wel wat verhalen in stock, je moet ze enkel naar boven zien te halen. Welke soorten verhalen kunnen interessant zijn voor je klanten? We zetten er enkele voor je op een rij.

Projectverhalen

De projecten die je al gerealiseerd hebt zijn de visitekaartjes voor je bedrijf. Pak hier dus gerust mee uit. Beschrijf hoe de projecten verlopen zijn, en toon via kwaliteitsvolle foto’s en video’s bijvoorbeeld voor en na’s om je vakmanschap in de kijker te zetten.

Klantverhalen en casestudies

Tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Laat hun positieve ervaringen delen via reviews op je website of sociale media. Dit kan de mening van Jan met de pet zijn, maar ook van bekende gezichten of influencers.

Je kan ook zelf het woord nemen en vertellen hoe je voor een klant een oplossing hebt kunnen bieden bij een specifiek probleem. Focus je op de voordelen die je klanten ervaren bij je producten en diensten. Hieruit kunnen andere, potentiële klanten dan opmaken hoe je voor hun ook een oplossing kunt bieden.

Teamverhalen

Een blik achter de schermen van je bedrijf is waardevolle content. Waaruit bestaat je team, hoe ziet hun werkdag eruit, welke persoonlijke verhalen van werknemers zijn het delen waard,… Zo krijgen bezoekers een beter beeld en is je bedrijf menselijk en toegankelijk.

Visieverhalen

Wat zijn je ambities en doelen voor je bedrijf? Laat je lezers kennismaken met wat je drijft en welke toekomstplannen je nog in petto hebt.

Creëer inspirerende blogberichten

Via blogberichten deel je geregeld informatie over verschillende onderwerpen. Maar zijn deze wel inspirerend genoeg? Door storytelling in je blog te gebruiken kun je je bedrijfsverhalen op een boeiende manier met je bezoekers delen. Ze steken er niet alleen iets van op, ze voelen zich ook meer verbonden met je merk. Vertel bijvoorbeeld aan de hand van een casestudy over een probleem en hoe je met je producten of diensten een oplossing kon bieden.

Wil je je bedrijfsverhalen op een boeiende manier delen in je geschreven content? Doe beroep op onze copywriters, neem contact op.